Σκέψεις

Ομάδες


Θέλω να σταθώ λίγο στην έννοια και στην μορφή της ομάδας όπως έχει σχηματιστεί σε διάφορες κοινωνικές ομάδες.

Στην φύση υπάρχει η απλή έννοια της αγέλης. Ένας μέλος της ομάδας συνήθως με αρκετή δύναμη, στρατηγική και οργάνωση παίζει τον κυρίαρχο ρόλο με κύριο σκοπό την διασφάλιση και επιβίωση της ομάδας. Έχει λίγο μεγαλύτερες απολαβές από τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας αλλά έχει ανάγκη την ομάδα του όσο τον έχει και αυτή. Το παραμικρό λάθος συνήθως το πληρώνει με την ζωή του. Απειλείται τόσο απο την ίδια του την ομάδα όσο και από εξωτερικούς κινδύνους. Πολύ λίγα μέλη της ομάδας θέλουν ή προσπαθούν να πάρουν την αρχηγία.

Στον καπιταλισμό ομάδα υπάρχουν διάφορες ομάδες, όπως για παράδειγμα τα καρτέλ. Μια ομάδα που συμφωνεί στο πως θα ξεζουμίσει αυτούς που παρέχουν τις πρώτες ύλες κάνοντας συμφωνίες για την μέγιστη τιμή που θα αγοράζουν τα προϊόντα τους και την ελάχιστη τιμή που θα τα πουλάνε.

Η συμφωνία σε κρατικά συνήθως σύνορα για ελάχιστους μισθούς και συνεχείς μείωσης τους ώστε να συνεχίσουν να αυξάνουν τα κέρδη τους.

Το κεφάλαιο στον καπιταλισμό το μόνο ρίσκο που παίρνει είναι αυτό της δικαιοσύνης (που λαδώνουν) αυτό της εφορίας (που λαδώνουν) και αυτό της χρεωκοπίας (που ρουφάνε ότι χρήμα έχει μείνει και αποσύρονται σε διακοπές στα νησιά Κέυμαν μέχρι το τέλος της ζωής τους).

Η μόνη πραγματική απειλή προς το κεφάλαιο είναι να μαζευτούν όλοι οι εργαζόμενοι και να τους παραλύσουν. Εξού και γεννήθηκαν τα συντεχνίες και τα εργατικά συνδικάτα τα οποία όπως και οι αγέλες έχουν κάποιον αρχηγό που κινδυνεύει η θέση του (συχνά και η ζωή του) εκτός και αν τα κυμιάσει με το κεφάλαιο και γαμάνε τους εργαζόμενους και της συντεχνίες με την βούλα (συχνό φαινόμενο).

Έκανα αυτή την ανάλυση αναφορά για να καταλήξω στο ζουμί αυτής της ανάρτησης το οποίο είναι το εκπαιδευτικό σύστημα.

Το εκπαιδευτικό σύστημα τα τελευταία 120 χρόνια έχει περάσει από τρία μοντέλα.

1α Αν καταφέρεις να τελειώσεις το σχολείο θα έχεις σίγουρα μια δουλειά. (αρχές αιώνα)
1β Αν τελειώσεις το πανεπιστήμιο θα έχεις σίγουρη δουλειά (μέση αιώνα)

2 Αν τελειώσεις το πανεπιστήμιο είναι πιθανό να βρεις δουλειά (δεκαετία 60-90)

3 Αν τελειώσεις το πανεπιστήμιο δεν εγγυάται κανείς ότι θα βρεις να δουλέψεις. (90-σήμερα)

Σε αυτό το σημείο θα κάνω ένα απαραίτητο άλμα στον εργασιακό χώρο του σήμερα. Για να ξανά μεταπηδήσω στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Είμαι σε ένα γραφείο όπου έχουμε άτομα διαφόρων ηλικιών. Θα βάλω ακόμα και τα αφεντικά μου μέσα γιατί ανήκουν και αυτοί στην ομάδα και σε κάποιο μοντέλο εκπαίδευσής.

Θεωρητικά είμαστε όλοι μια ομάδα. Δουλεύουμε σε κοινά project με έναν συγκεκριμένο στόχο και σκοπό. Μια ομάδα άλλωστε δεν μπορεί να δουλέψει όταν ο κάθε ένας κάνει του κεφαλιού του. Πρέπει να υπάρχει πλάνο και διάθεση για επικοινωνία και συνεργασία.

Όταν έχεις περάσει από ένα εκπαιδευτικό σύστημα που τα κύρια χαρακτηριστικά είναι ότι

Είσαι μόνος, διαβάζεις, διαβάζεις, διαβάζεις, μη κοιτάς τον διπλανό σου, μην μιλάς, μην τον αφήνεις να αντιγράψει, μην κάνεις παρέα με αυτόν είναι κακός μαθητής, διάβασε, διάβασε, διάβασε, δώσε εξετάσεις, διάβασε, δώσε εξετάσεις, διάβασε και βγες στην παραγωγή.

Το πιθανότερο είναι να είσαι πολύ καλός στην δουλειά σου, εφόσον σε αφήσουν ήσυχο σε μια γωνία και δεν σε ενοχλεί κανένας και τα κάνεις όλα εσύ.

Και η ζωή για πολύ καιρό ακολουθούσε αυτό το μοντέλο. Δεν είναι περίεργο δε, στο πανεπιστήμιο που ήμουν εδώ στην Ελλάδα, όσα μαθήματα είχαν ομαδικές εργασίες τις περισσότερες αν όχι όλες τις φορές καταλήγαν σε τσακωμούς και ασυνεννοησίες.

Και είναι πολύ ενδιαφέρον να παρατηρείς κάποιον που έκανε μια συγκεκριμένη δουλειά η οποία δεν είχε άμεσο feedback από χρήστες ξαφνικά να τον βάζουν να κάνει κάτι στα 50 που πρέπει να προσαρμόζει την δουλειά του ανάλογα με τις απαιτήσεις του χρήστη.

Το αποτέλεσμα ήταν να μαζέψει τα πράγματα του και να πάει στο διπλανό δωμάτιο όπου θα μπορεί να δουλεύει με πολύ λιγότερες ενοχλήσεις. Την είχα παρατηρήσει και παλιότερα αυτή την συμπεριφορά δεν έχει την υπομονή να ακούει υποδείξεις και να προσαρμόζει μέρα παρά μέρα την δουλειά του αλλά ούτε έχει όρεξη να κάνει αυτός την οργάνωση και τις υποδείξεις.

Δεν φταίει φυσικά το συγκεκριμένο άτομο. Φταίνε οι συνθήκες που μεγάλωσε και το εκπαιδευτικό σύστημα που πέρασε και το πως του θέσαν τους κανόνες για την ζωή. Δεν θέλω αυτός ο άνθρωπος να αλλάξει, θέλω όμως να αλλάξουν αυτοί που έρχονται μετά από αυτόν.

Θα κάνω μια μικρή στροφή στον ορισμό της ομάδας και στα social media.

Δεν είναι περίεργο που τα social media από την αρχή της εμφάνισης τους είχα τόσο τρομερή επιτυχία από το mIRC, τα blogs μέχρι και το σημερινό facebook και twitter. Ο κάθε ένας μας θέλει να βρει ένα χώρο που νιώθει μέρος του. Ένα χώρο που μπορεί να προβάλει τις απόψεις τους, να συζητήσει και να νιώσει αποδοχή.

Θέλει κόσμο να αγαπήσει, να μισήσει, να βρίσει και να τσακωθεί.

Και έτσι πλέον η ζωή μπορεί ξεφεύγει από τα στενά όρια της εργασία, της οικογένειας και τον φίλων και να αναπτυχθεί ένας ποιο μαζικό μοντέλο ομάδας και συνεργασίας.

Ο κόσμος αναζητά την συνεργασία, μπορεί στην φύση μας να είναι η ανταγωνιστικότητα είναι όμως κυρίως η συνεργασία.

Έτσι πρέπει να ξεφύγουμε από το μοντέλο της κλασσικής εκπαίδευσης, να σταματάμε να λέμε στα παιδιά ότι δεν πρέπει να αντιγράφουν ή να ρωτάνε τον διπλανό τους. Να τα βάζουμε να ανοίγουν το μυαλό τους πέρα από το εγώ μας και να τους δείχνουμε ότι μέσα από την συνεργασία μπορούν να καταφέρουν τα πάντα.

Ναι κάποια μυαλά μπορεί να είναι εν τέλη ίσως πιο λαμπρά από κάποια άλλα αλλά με την συλλογικότητα πέρα από αυτούς τους 10 λαμπρούς ανθρώπους που αν τύχει να τους προσέξει κανείς και αν τύχει να τους δοθεί η ευκαιρία να αλλάξουν το μέλλον μπορούμε να έχουν και ένα εκατομμύριο και βάλε λαμπρές ομάδες με χιλιάδες περισσότερες ευκαιρίες.

Η συλλογικότητα κερδίζει πάντα.

Ίσως μερικά πράγματα φαίνονται λίγο μπάχαλο σε αυτή την ανάρτηση αλλά στο μυαλό μου τα έχω αρκετά δεμένα :)

Advertisements
Κλασσικό

One thought on “Ομάδες

  1. Παράθεμα: Επί συντάγματος | Τραβα Καζανακι

Δεν δαγκώνω γράψε κάτι

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s